67 - Lip-Tilt
Hoofdstuk 67 - Paragraaf 7
67. Lip-Tilt

67.7 Brass Press II

BRASS PRESS II

Brass elevator

Het ophangen van je brass instrument voor studiedoeleinden, zie ook 35.20 heeft vooral leerelementen waarbij neurologische structuren zoals de formatio reticularis een grote rol spelen.

Op de foto´s zie je respectievelijk de wijze van ophanging, die in principe voor veel instrumenten mogelijk is. Voor de grotere instrumenten is een verende en verstelbare steun (BRASS TILT, ZIE 35.21) van onderen dan weer beter. Ook voorkom je met het laatste het voorovergebogen zitten van muzikanten met het doel hun mond op de juiste wijze voor het mondstuk te krijgen.

Op de foto zie je een microfoonstandaard als verstelbare ophangoptie, maar een haak aan het plafond o.i.d. is ook toereikend.


Click on the picture to enlarge it


De verende ophangdraad dient loodrecht naar beneden te hangen en is dusdanig afgesteld dat het ophangpunt precies in het midden uitkomt.
Ook mag het instrument niet zijwaarts kantelen, omdat je anders weer te veel spanning in je onderarmen etc. krijgt.

De hoogte van het instrument en mondstuk moet dusdanig zijn dat je in het middenregister het mondstuk precies in de juiste embouchurestand krijgt.

De vering kun je met een wekflesrubber verkrijgen, desnoods kort je die in of vouwt het dubbel zodat je het mondstuk precies in de perfecte positie krijgt.


Click on the picture to enlarge it


De armen tillen zo weinig mogelijk, zodat je druk kunt vaststellen die je zonder ophanging wél voelt.

Doel van de ophanging.

0. Het voelen van de open lipopening bij het blazen. Je mag de lippen NIET op elkaar klemmen of persen. Het geluid wordt niet door je lippen veroorzaakt maar door geluidsgolfkruisingen in het instrument. Dat wil zeggen dat de geluidsgolven die uit jouw mond komen moeten kruisen met de ‘staande’ golven in het instrument, zie hoofdstuk 15.
1. Het ontlasten van de tilfunctie van armen, schouders en nek waardoor meer ontspanning optreedt rond de zenuwvoorzieningen (plexus brachialis) en ook de luchtpijp.


Click on the picture to enlarge it


2. Het vaststellen van de embouchure motion, dat is het verschuiven van de lippen over de tanden tijdens toonwisseling. Zonder ophanging ga je dat niet of minder voelen en deze motion is absoluut noodzakelijk voor het perfect leren beheersen van de embouchure.

Als je hoger gaat spelen schuift de bovenlip, al harder wordend, omhoog om een kortere trillende lipflap te formeren en omgekeerd. Dut gedrag van je lippen kennende maakt je beheersing van het instrument zonder ophanging duidelijker omdat je weet wat er van je verwacht wordt en van je lippengedrag.


Click on the picture to enlarge it


3.Mouth piece shifting is het verschuiven van je mondstuk over de lippen. Bij laag spel verschuift het mondstuk omhoog met de dikker en zachter wordende bovenlip, dit ook om de bovenlip vrij te maken voor de trilling. Voor hoog spel geldt uiteraard het omgekeerde.

Wij vermelden dat omdat er nog steeds eigenwijze leraren zijn die hun leerlingen wijsmaken dat je de mond niet mag bewegen bij het blazen, je moet niet kunnen zien dat je van toonhoogte of intensiteit wijzigt. Dat heet STIFF MOUTH Play. Dat is volledig tegen alle fysieke en fysische wetten.


Click on the picture to enlarge it


4. Door de ophanging kun je proberen je toonkwaliteit te handhaven terwijl je de druk van je mondstuk op je lippen zo laag mogelijk probeert te houden.

5. Tegelijk kun je proberen je adem te verdiepen, minder met je mondspanning te doen en meer met de druk van je uitademing.

6. Let daarom op dat je wat hoger probeert te gaan zitten, dat wil zeggen: je stoelzitting verder van de grond af brengt. Hierdoor kun je dieper inademen omdat je middenrif makkelijker verder kan afplatten door haar aanspanning.


Click on the picture to enlarge it


7. Zet eerst achter op je rug de ribben uit (ribben heffen), tegelijk je flanken (zijkanten) uitzetten de buik en onderbuik dik makend, je borstkasribben te heffen en je schoudertoppen. Alles in één keer in één supersnelle onhoorbare beweging.

8. Je kunt door de neus inademen maar bij veel blazers lukt dat niet om verschillende redenen. Door de neus inademen geeft een verdieping van ongeveer 500 cc. Een halve liter dus. Maar het duurt ook weer wat langer. De lucht wordt wel beter verwarmd, en verschoond door het trilhaarepitheel.
De meesten ademen door de mond. Ik zelf ook.

9. Probeer je onderkaak naar voren te brengen bij het blazen.

10. Probeer je mondhoeken naar elkaar toe te trekken.

11. Probeer je mondhoeken omlaag te brengen

Door deze drie maatregelen maak je de mondopening wijder en ga je meer met je luchtstroom blazen.

12. Bij laag spel wordt de mondkeelopening wijder en wordt de druk lager en omgekeerd.

13. Probeer zoveel mogelijk de stand van het laag spelen aan te houden, ook die van de mondhoeken.


Click on the picture to enlarge it


14. Bij extreem laag spelen wil het instrument achteroverkantelen, dat is verder geen probleem, lees 67.6. Het hoofd wordt daarbij iets voorover gekanteld. Dat is nodig om de bovenlip vrijer, dikker en langer te maken met minder spanning. Bij laag spel is de luchttoevoer groter en de drukken zijn lager.

15. Bij hoog spelen wil het instrument iets voorover kantelen en het hoofd achterover. 14 en 15 heten: het pivoteren. Bij hoog spel wil de bovenlip korter worden gemaakt, vergelijk de kortere snaar die tril op een piano of strijkinstrument. Bij hoog spel neemt de luchthoeveelheid af en wordt de druk hoger.


Click on the picture to enlarge it


16. Als je hoog speelt merk je aan de ophanging dat het instrument ook omhoog wil, via het elastieken tussenstuk laat je dat dan toe. Dat betekent in de praktijk dat als je hoog gaat spelen jezelf langer moet maken door je kruin uit te strekken. Dit bevordert de druk op je wervels van onderuit en bevordert ook de ademsteun.

17. Speel je laag dan wil het instrument ook omlaag maar… dat moet je zien te vermijden. In feite moet je áltijd proberen de speelstand en embouchure van het laag spelen te handhaven. Probeer je dus altijd zo lang mogelijk te maken als je speelt.

18. Probeer niet tegen de leuning van je stoel te zitten tijdens het blazen omdat je daarmee de ademsteun en het lang maken tegenwerkt.

19. Voor de jonge blazers: de voeten moeten niet bungelen maar stevig plat op de grond staan.
20. Om zo snel mogelijk te voelen wat er allemaal gebeurt rond en door jouw spel kun je het beste beginnen met toonladdertjes in de laagte, intervallen in de laagte etc. Niet van muziek af spelen dan verlies je de focus van het ophangen. Zie voor nootjes anders op hoofdstuk 62.12 en download uit de boeken de SOCRATES METHODE.


Click on the picture to enlarge it


Elke dag een kwartiertje ophangen maakt jou sneller een succesvolle muzikant.
Succes.


Click on the picture to enlarge it


Alle punten die we hier hebben genoemd kun je beter en sneller aanvoelen door het opgehangen spelen en je daarmee bewust te worden van de eigenschappen van je embouchure, ademhaling en het natuurkundige gedrag van je instrument.


67.7 Brass Press II