35 - Non buzz embouchure
Hoofdstuk 35 - Paragraaf 19
35. Non buzz embouchure

35.19 Study with brass

Study with brass

Maurice Andre was mijn vriend en wij ontwikkelden samen de mondstuk poster op basis van Reynold Schilkes Mondstukkenbrochure, embouchure reminder nr.2 op hoofdstuk 62.5. Hij maakte meer dan 100 schitterende CD’S OP ERATO. Als mijnwerkerszoon, eerst in de mijnen werkend als 16 jarige en spelend bij de plaatselijke fanfare, werd hij al snel ontdekt. Na zijn conservatorium in Parijs maakte hij de grootste carriere die een trompettist ooit kan maken. Hij gaf mij een paar supertips:

1. Studeer nooit hard in ff etc., speel altijd zacht (beter bloedcirculatie geen afklemming)

2. Speel veel laag en begin daarmee elke dag weer 10 minuten lang.

3. Speelschema: 10 min op- 10 min af,20 min op -20 minuten af etc etc.

4. Zit je op de top van je embouchure en power bouw het dan weer af op dezelfde manier. In totaal blies hij gemiddeld 5 uren per dag en dat doe ik ook maar ik speel natuurlijk alle brasses.

Tot zover Maurice (RIP).

Mijn tips zijn verder:
5. Zorg voor een extreem goede ademhaling, zie 5.17 de ademfilm.

6. Blaas elke noot met ademsteun.

7. Speel met open mond hoe hoog je ook speelt.

8. Laat het mondstuk veel op de onderkaak rusten: “Your lower jaw is the rudder of your embouchure”.

9. Zorg ervoor dat de lippen zo hard gespannen zijn als nodig, liefst zo weinig mogelijk maar het mag NOOIT pijn doen. Bij elk vleugje pijn ben je te ver gegaan.

10. Studeer veel laag en speel geen lange noten.

11. Studeer veel snelle loopjes in de laagte en dan geleidelijk, over het schema verdeeld, steeds wat hoger en uitgebreider. Dus eerst in trillers, tertsen,quarten, kwinten etc totdat je over 4 octaven kunt spelen.

12. Train daarom veel arpeggio’s , dus breath attack legatoloopjes van laag naar hoog en terug.(zie poster nr. 1 op 62.1.

13. Speel veel zonder tong, daarentegen speel veel met breath attack, legato, doodlen(24.3), Flatterzunge(rollende Rrrrrrrrrrrrrrrrr), tongslagen etc.,
.Door veel loopjes te spelen in allerlei toonsoorten en dan zo snel als mogelijk zonder de tongaanzetten te gebruiken gaat de keel en de mond makkelijker open en komt de lucht als het ware vanzelf.

14. Leer de luchtstroomsnelheid aan te passen, laag spel vraagt veel lucht maar weinig druk en snelheid. Omgekeerd hoog spelen vraagt een snelle hardere luchtstraal maar minder volume, dus minder luchthoeveelheid. Vergelijk een bastuba met een piccolotrompet.

15. Speel veel met opgehangen instrument of ondersteund zodat je niet hoeft te tillen waardoor de schouder-,nek en armspieren meer worden ontspannen en er geen onnodige druk op de hals en keel wordt uitgeoefend.

16. Speel met open mond en niet met pucker, squeeze, smile and press etc. Zie poster nr.3 : embouchure reminder nr 3 op 62.6 kolom c en d.

17. Als je extreem laag speelt breng de onderkaak naar oren en de OH stand van OF.Als je hoog speelt laat het mondstuk meer op de onderkaak steunen.

18.Om meer kracht te krijgen gebruik noiseless buzz zie 35.9 etc.

19. Als je hoog speelt komt de tong platter te liggen en kan de lucht sneller passeren vergelijk een dichtgeknepen tuinslang , die de waterstraal verder spuit.
Je denkt dan meer aan de II positie van Titel.

20. Bij laag spel beweegt de tong meer naar achteren en is de mondholte veel groter , zie poster 1 op 62.1.

21.Om een goede en sterke onderkaak functie te krijgen in combinatie met een ontspannen open mond en keel gebruik dan mijn methode Noiseless Buzz van 35.9 etc.

22. Hierdoor gaan de mondhoeken als vanzelf omlaag staan, dus bekijk de filmpjes goed.

23. Probeer in elk register zoveel mogelijk de mond- en keelpositie van het lage spel te handhaven.

24.Als je extreem laag wilt spelen maak dan de buik dik om het diafragma lager te krijgen en blaas de luchtstroom aanvankelijk maar eens krachtig omlaag. Door deze laatste manoeuvre gaat de onderkaak omlaag en komt je mondkeelholte in de Ô positie van of. Hiermee haat de luchtsnelheid omlaag en kun je meer lucht geven die nodig is in de laagte.

25.Wil je extreem hoog spelen richt de lucht dan omhoog en dan gaat je mondopening kleiner worden, de lipspleet kleiner, je lippen harder etc etc, dus alles wat nodig is om een krachtige luchtstraal te produceren.

26. Op deze wijze kun je ook een toon opdrijven en omlaag drijven zonder steeds overdreven aan de triggers te trekken.

27. Speel altijd met een uitgestrekte kruin, maak je lang bij het spelen. Bij hoog en hard spel is er meer buikdruk waardoor de wervelkolom onder druk wordt gezet door je buik- en rugspieren.
Hierdoor neemt ook automatisch de ademdruk en ademsteun toe.

28. Zak niet in als je laag speelt want dan valt je ademdruk en ademsteun weg en ga je forceren in het mond-keelgebied.
.Sommige leraren propageren het juist andersom, na veel trainen zal het blazen wel lukken maar het druist dus tegen de fysiologie in.

Het credo is:
START AND BLOW YOUR LOOPS EVERY DAY


35.19 Study with brass